Pressemøde hos Tjæreborg Rejser

                ”Aktiv ferie”

Pressen var flot repræsenteret da vi hold pressemøde henholdsvis Tjæreborg og København på det nye sommer katalog.

Eftersom jeg havde haft rejser til Lanzarote og Tunesien i samarbejde med Tjæreborg Rejser, så var det også naturligt, at jeg skulle være med i selskabets nyeste projekt: ’Aktiv ferie’.

 Der blev sat et reklamebureau på opgaven, og det gik selvfølgelig galt lige fra starten. Reklamebureauet anede ikke, hvad det var de havde med at gøre. Jeg havde erfaring fra rejserne med fotointeresserede, og det var en succes. For at kunne få folk med ud at rejse, skal man vide, hvad det er, de ønsker at opleve, og det er ikke altid nemt at finde ud af og slet ikke, hvis man ikke færdes i de kredse, man henvender sig til.

Eksempelvis havde vores konkurrent Foto & Smalfilm arrangeret en kulturrejse for deres læsere – der kom en tilmelding. Da vi havde vores første rejse til Lanzarote, var der 18 tilmeldinger i løbet af meget kort tid, her i blandt fritidsfotografer, professionelle fotografer og informationsmedarbejdere. En medarbejder fra Legoland udtalte: ”Det er det bedste kursus jeg har været med på, det har blot en fejl, det er for billigt”. Han tilbød at betale en større andel af de påløbne udgifter og slutte af med en god middag til hele selskabet på hans regning.

Reklameafdelingen indrykkede en stor helsides annonce i Jyllands Posten, hvor man tilbød Aktiv ferie. De fire instruktører var den tidligere fotomodel Hanne Lyngfeldt, kok og skuespiller Søren Gerrike, astronomen Birthe Kirk og undertegnede. Markedsføringen, der skulle henvende sig til fotofolket, var grebet helt forkert an. Man ville sende de tilmeldte deltagere et program for turen, der var eksponeret på et stykke fotopapir, som man så skulle fremkalde i sit mørkekammer. En fuldstændig tåbelig ide, og der kom heller ingen tilmeldinger. Der blev afholdt pressemøde, hvor man ville præsentere nye rejsemål og projekt Aktiv ferie.  Der var pressemøde i Tjæreborg og København, der var en halv snes journalister i Tjæreborg og ca det dobbelt i København. Direktøren for Tjæreborg indledte, Hanne, Birthe og jeg tog over med hver vort produkt.

Efter mødet fik jeg at vide, at jeg havde brudt begravelsesstemningen blandt de fremmødte Sjællandske journalister og pressefotografer.

Tanken var, at der skulle være rejser med fotokurser til en halv snes destinationer. Jeg behøvede ikke at være den udfarende hvert sted, men kunne indsætte assistenter og så blot står for det planlægningsmæssige. Og når jeg alligevel skulle det, kunne jeg hen ad vejen overtage ansvaret for hele billedproduktionen i Tjæreborg Rejser til deres kataloger og udflugtssteder med de daværende fire medarbejdere.

Jeg have ellers forsynet en del af medarbejderne i koncernen med en fototaske med diverse indhold.

Ideen med at tilbyde aktiv ferie ville sikkert have været en god ide, men den blev grebet helt forkert an. Hvorfor havde vi succes med at sende deltagere til Lanzarote? Fordi vi vidste, hvad der skulle til for at fange interessen – ”en topløs pige ved en pol”, og ikke noget med at deltagerne skulle fremkalde ugens program i et mørkekammer. Den topløse pige havde jeg mødt, da jeg var på planlægnings tur på øen, der viste sig at være sportsdirektørens datter.

Inden Concordia overtog ansvaret for pressebilleder og katalogbilleder fra rejseselskabets mange hotelaftaler, blev Tjæreborg sammenlagt med Spies rejser, og så kom københavneriet frem i det klare dagslys.

Jeg havde nu aldrig haft i tankerne, jeg skulle holde pressemøde for Tjæreborg Rejser over for den samlede danske presse, men man ved jo aldrig hvad dagen bringer i den branche.