Køb et Contax og modellen følger med

Hvad reklamebureauet ikke kunne finde ud af på et par måneder fik vi sat i gang på en uge.

Hvad reklamebureauet ikke kunne finde ud af på et par måneder fik vi sat i gang på en uge

Steen Hansen, som jeg kendte fra mit samarbejde med Kodak, var nu blevet direktør for Yashica/Contax Danmark. Han ringede en dag og spurgte mig om, hvordan man forøger efterspørgslen på Contax kameraer.

Contax er kendt for at anvende de populære Carl Zeiss objektiver, og absolut ikke noget billigt kamera. Men alligevel foreslog jeg ham at køre en kampagne, hvor man tilbyder en Concordia model i en time gratis, når man anskaffer sig et nyt Contax kamera. Den skulle mr. Hansen lige overveje sammen med sit reklamebureau.

Den var de ikke rigtigt med på i starten, ideen kom jo ikke fra dem. Så gik de i gang med at bestille annonceindrykninger rundt om i de danske aviser. Et par måneder efter blev jeg ringet op af Steen Hansen, og han lød sørgmodig. Reklamebureauet havde ikke fattet budskabet fuldt ud, og det hele var ved at gå i vasken, og han ønskede, at jeg skulle træde til og prøve, om jeg kunne redde projektet.

Samme aften fik jeg fat i en model i København og en af datidens hotteste navne inden for reklamefotografering og samarbejdspartner i byen Jan Van Steinweick.

 Den efterfølgende dag blev der fotograferet, og projektet blev reddet. Der blev solgt kameraer, og modellerne kom i arbejde, og vi fik endnu engang Concordia Models bragt på ”reklamesøjlen”.

Pigerne stillede op gratis i en time, men var de gode, og var der sympati mellem fotograf og model, var en time væk som ingen ting. Modellen og fotografer kunne aftale det videre forløb og honoreres direkte. Pigerne oplyse selvfølgelig også, at man kunne komme på et fotokursus i Kvissel i netop det at fotografere piger. Her kunne man få kritik af sine billeder, lære noget om posering, billedopbygning, lyslægning osv.  Kurset varede tre dage, og man kunne møde ligesindede. Herefter kunne man tegne et medlemskab af Concordia Models. Det tilbud var der mange, der ikke kunne stå for. Annoncen blev bragt i flere dagblade og ugeaviser i Danmark, og selvfølgelig betalt af Contax. Men efterfølgende blev historien om en gratis model bragt i mange dagblade redaktionelt stof og langt de fleste ugeaviser, i alt ca. 70 aviser.

Denne plakat have de fleste fotohandlere hængende i forretningerne og der var annoncer med samme tilbud i de største danske aviser. Over 70 aviser bragte tilbudet redaktionelt.